Sunday 9 December 2012

Koizora, the blue sky

ASSALAMUALAIKUM..
Hi ! *im moving hand left to right. :D
It has been a long time since my first post, my lappy still not in a good condition. I could not use its keyboard. Means, i can not type anything. And again, I use my dad's laptop and I also currently in Kuala Terengganu.

Today post is about 'NAME' . why ? Because i want to share about the name that i choose for this blog. KOIZORA :)
Do you know what it means ? Koizora is actually a Japan word. Means, the blue sky.

The Blue Sky
Awak tahu betapa uniknya langit Illahi? Saya di sini dan awak di sana tapi, kita melihat langit yang sama. Semalam, sepanjang perjalanan dari rumah ke Kuala Terengganu, i was looking at the blue sky. Melihat awan yang berarakan memberi ketenangan kepada saya. Dan, memuji kebesaran Illahi. Subhanallah, Allah Maha Besar. Indah cukup indah kekuasaanNya. Saya cukup teruja. Kadang-kadang semasa memandu, saya dapat lihat langit di hadapan saya. Kadang-kadang saya rasa nak stop memandu sebab nak ambil gambar langit yang biru tu dan awan-awan yang putih.

Bila berada di tingkat tinggi *walaupun saya gayat sebenarnya
saya tak boleh nak buat tak endah dengan pemandangan yang sangat cantik yang dapat saya lihat dari situ.

saya google je image ni, sebab phone habis batery jadi saya tak dapat nak candid sepanjang perjalanan semalam. this picture was taken at Russia.


Sebab saya suka sangat dengan langit Allah tu, so i named this blog Koizora ^^. Bila tengok langit, saya ingat Allah.. Alhamdulillah, it's one of the precious gift from Allah to His creatures.

Tapi apa yang saya nak kaitkan, nama melambangkan seseorang. That's why kita, Muslim bagi nama yang bermaksud indah indah supaya kita dapat menjadi seperti maksud nama tu. Betul tak? Contohnya, Muhammad, nama Nabi dan Rasul kita, s.a.w . Maksudnya YANG TERPUJI. Akhlak Rasulullah adalah akhlak al-Quran kan? Sangat sesuai dengan keperibadian Baginda.

Sama macam gelaran, ia melambangkan seseorang. Kita pun tahu kita memang tidak boleh menggelar seseorang dengan gelaran yang tidak baik, sebab setiap kata-kata kita merupakan doa. Dan, kata-kata yang baik merupakan satu sedekah. ^^ Subhanallah, indahnya Islam


Dan.. I like Red ^^. *tade kaitan

Lastly nak cakap, kenapa Kaizora, sebab saya suka langit yang biru. Langit Illahi ^^


Okay, that's all for today. Nak sambung perjalanan ke Kuala Berang sebelum pulang ke rumah.

Inshallah, semoga dipanjangkan umur, till we meet again.
Jaga diri.



p/s : tadi buka FB, buka Home, baca post kak ayu, one of our schoolmate telah kembali ke rahmatullah maghrib semalam, innalillah. Saya tak menjangka berita ini. Ajal dan Maut urusan Dia. Hanya DIa yang tahu dan kita mestilah sentiasa bersedia. Bersedia kah kita, andai esok tiada ?
tolong bacakan Al-Fatihah ya untuk Hasrul Nizam


May Allah bless you and me ^^

No comments: